نکات ناب عاشورا

کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا

نکات ناب عاشورا

کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا

چند دختر از امام حسین(ع)‌ در واقعة کربلا حاضر بودند و بطور کلی ا

چند دختر از امام حسین(ع)‌ در واقعة کربلا حاضر بودند و بطور کلی امام حسین(ع) چند دختر داشتند؟

 

پاسخ:

 

 

شیخ مفید “ره“ از دو دختر نام می‌برد که بعنوان فرزندان دختر اباعبدالله “ع“ بودند، بنام سکینه که مادرش رباب بوده و فاطمه که مادرش ام اسحق دختر طلحه بن عبیدالله بوده است.

 

اما ابن شهر آشوب و ابن خشاب، دختر بنام زینب را به آندو اضافه نموده و مرحوم اربلی در کشف الغمه دختران امام را چهار تن می‌داند ولی نامی از نفر چهارم نمی‌برد.(1)

 

مسلماً سکینه و همچنین فاطمه بنت الحسین در کربلا حضور داشتند.(2)

 

رقیه هم دختر دیگری از امام حسین(ع) است که در کربلا حضور داشت و در آنموقع چهار سال بیشتر نداشت و در خرابه شام جان داد.(3)

 

البته درباره این دختر و شهادتش در میان مورخین نظر واحدی وجود ندارد.(4)

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

(1)منتهی الامال ص 334.

 

(2)به کتاب فرهنگ عاشورا نوشته جواد محدثی ص 227 و 337 مراجعه شود.

 

(3)کامل بهایی ص 179 ـ منتهی الامال ص 437.

 

(4)فرهنگ عاشورا ص 185.

نظرات 1 + ارسال نظر
سرباز سید علی یکشنبه 29 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 08:25 ب.ظ http://rahbaram90.blogfa.com

ای غصه هایت قاتلم، هر شب دعایت می کنم
داغت نبینم جان من، جان را فدایت می کنم
باید بلرزد قلبشان، وقتی شنیدند این سران
گفتی که من فعلا فقط دارم نصیحت می کنم
اللهم احفظ قائدنا الخامنه ای

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد